Op zoek naar bijzondere ervaringen…

Waar ga jij heen? De meest verrassende bestemmingen komen voorbij op de vijftigste editie van de Vakantiebeurs, die van 16 tot en met 19 januari wordt georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. “De behoefte van reizigers is in de afgelopen vijftig jaar echt veranderd”, vertelt Bart Meijer van de Vakantiebeurs.

Ging men voorheen alleen op zomervakantie  met het gezin. Nu kiezen veel vakantiegangers voor een mix. Op wintersport met de hele familie, kamperen in de schoolvakantie van de kids en in het najaar nog een stedentrip met vriendinnen.”

Populaire landen
Landen als Frankrijk, Portugal, Italië en Spanje zijn sinds jaar en dag populair bij Nederlandse vakantiegangers. En ook Turkije is weer helemaal terug. Maar er zijn in het rijtje wel een paar verrassende nieuwkomers. “In Europa zijn autoreizen door Scandinavië op dit moment erg populair. Naar Kroatië zijn ook veel mensen nieuwsgierig. Niet gek natuurlijk, want in de jaren zeventig en tachtig was Joegoslavië al in trek bij veel avontuurlijke vakantiegangers.”

Anno 2020 is de reiziger steeds meer op zoek naar avontuur. “Denk aan een safari in Zuid–Afrika. En ook Namibië is sterk in opkomst. Ook met kleine kinderen wordt er steeds vaker voor zo’n verre reis gekozen; deze doelgroep kiest ook steeds vaker voor Thailand. Amerika blijft veel Nederlandse toeristen trekken. En de populariteit van Colombia groeit. Tv-programma’s als Wie is de Mol dragen daar een steentje aan bij. Dat zie je goed bij de interesse voor Georgië.”

Spectaculaire gezinsbestemming
Wie op zoek is naar een spectaculaire gezinsbestemming zit volgens Meijer goed in het meest avontuurlijke emiraat van de zeven Verenigde Arabische Emiraten: Ras Al Khaimah. Gastbestemming van de Vakantiebeurs.  “Ze hebben hier bijvoorbeeld een zipline van 2,8 kilometer! Je kunt er kayakken, maar ook lekker aan het strand liggen. De bergen bezoeken of een tocht door de woestijn maken. Zelfs een dagje Dubai is mogelijk.”

Een andere trend die Meijer signaleert, is de opkomst van specialistische reizen. “Reizigers willen geïnspireerd worden door locals; bij ze overnachten of door hun rondgeleid worden. Ze hechten daarbij steeds meer waarde aan duurzaamheid. Hiervoor kiest men steeds vaker voor het maatwerk van een specialistisch reisbureau. Het kan dan gaan om het organiseren van de hele reis of bijvoorbeeld voor een onderdeel daarvan, zoals accommodaties of de vluchten.” Ook op de Vakantiebeurs wordt er op verschillende manieren stil gestaan bij het klimaat. Zo ontdek je hoe je de wereld op verantwoorde wijze kunt verkennen.

Bijzondere ervaringen
Reizigers zijn in de loop der jaren steeds meer op zoek gegaan naar bijzondere ervaringen. Dat merk je als je de Vakantiebeurs bezoekt. “Waren we in 1970 een reisinformatiebeurs; inmiddels zijn wij het ultieme zomerse dagje uit in de winter. Informatie, inspiratie, beleving én tal van activiteiten voor jong en oud – dat is ons concept nu.”

Meijer vertelt enthousiast: “We hebben maar liefst twintig thematerrassen, waarbij je het idee hebt dat je je al bevindt op de bestemming. Vanuit de hele wereld zijn locals én reisleiders aanwezig om hun tips met je te delen. En in ons virtual reality straatje kun je zelfs een space safari maken. Voor de kinderen is er van alles te beleven: van een reuzenrad tot een ware zeilclinic van Optimist on Tour. Kies de route die bij jou past én ontdek verrassende bestemmingen. Niet alleen in het buitenland, maar ook dichter bij huis. Bijvoorbeeld voor een shortbreak in Nederland.”