Hoewel het overgrote deel van de kampeerders nog altijd het liefst met de caravan en voortent op pad gaat, is de populariteit van de camper stijgende. Camperclubs zoals het NKC zien een groeiend aantal leden en het woord ’Camperen’ is vorig jaar zelfs opgenomen in de Dikke van Dale.

“Gezinnen willen comfort, luxe en stijl en alles kunnen meenemen wat ze thuis ook hebben”, aldus Femke Beekink van Caravana, de grootste en drukst bezochte kampeerbeurs van Nederland. “Deze trend wordt aangeduid ‘Glamping’”. Haaks hierop staat nog een andere trend: ‘Back to basic’. Beekink: “Letterlijk de natuur in met een rugzak en tentje en dan wild kamperen. Wat deze twee tegenstrijdige trends met elkaar gemeen hebben is natuurlijk dat als het ergens niet bevalt, je gewoon de boel inpakt en weer weggaat. Dat gevoel van vrijheid blijft bij kampeerders de voorkeur houden boven het verblijf in een resort of hotel.”

Om erachter te komen wie de kampeerder van de toekomst precies is, heeft Caravan een ontwerpwedstrijd gehouden onder studenten van designacademies. “De studenten lieten ons zien dat ze veel waarde hechten aan het concept van -één zijn met de natuur-. Veel ontwerpen toonden glazen wanden en plafonds in caravans, vouwwagens, campers en minibusjes.”