Vakantie vieren gaat om ‘er even uit zijn’, de dagelijkse sleur achter je laten en het leven vanuit een ander perspectief bekijken. Voor kampeerders is dat bijvoorbeeld veel primitiever dan normaal, zodat ze na hun vakantie kunnen concluderen dat hun dagelijkse perspectief zo gek nog niet is.

Om er ‘even uit te zijn’ hoef je ook geen weken vakantie te nemen. Steeds meer Nederlanders kiezen voor meerdere korte vakanties in het jaar. Voor een wisseling van perspectief hoef je niet naar verre oorden, want ook om de hoek kan het al heel anders zijn. Woon je in een volkswijk in een grote stad, dan is een vakantie op een boerderijcamping al een wereld van verschil, ook al ligt die net buiten de stad. Dit sluit aan bij de back-to-basics trend die overal opduikt. En woon je op het platteland, dan levert het huren van een stadsappartement via Airbnb al een wereld van verschil op met je dagelijkse routine. Al met al zijn de vakantiemogelijkheden enorm uitgebreid omdat niet alleen de officiële reis- en horecabranche zich op deze markt richten, maar ook gewone burgers die een kamer verhuren als B&B of een lapje grond inrichten als natuurcamping. De informalisering die je overal in de maatschappij ziet opkomen, heeft dus ook zijn effect op de reisbranche.

Tegenwoordig is bij vakanties vooral de echtheid van de ervaring belangrijk. Ook hierbij geldt dat ver en duur geen enkele garantie geeft op echtheid. Je kunt in een duur resort op de Malediven gaan zitten en ’s morgens zwemmen en ’s middags met een drankje aan de exclusieve bar hangen, maar deze ervaring heeft weinig van doen met de plek waar je zit. Ga je daarentegen op wandelvakantie in eigen land, spreek je zodoende veel lokalo’s en overnacht je in een intiem hotel, dan ervaar je heel veel echte Nederlanders in echt Nederlandse landschappen. ‘Echt’ hoeft niet duur te zijn, maar je kan het ook zo luxe maken als je maar wilt. Mensen die voor luxe gaan, willen naast echtheid ook exclusiviteit, want tja, je moet je ook op vakantie onderscheiden van de gewone man, nietwaar?